Warsztaty inaugurujące tydzień projektu „Nie błądźmy! Bądźmy. Tolerancja”

W Zespole Szkół Inżynierii Środowiska w dniu 14 listopada 2016 r., odbyły się warsztaty inaugurujące tydzień projektu „Nie błądźmy! Bądźmy. Tolerancja” oraz projekt „Przystanku Różnorodność”. Pierwszy z projektów stanowi inicjatywę współdziałania szkół: VII Liceum, V Liceum i Gimnazjum i Liceum Akademickiego oraz naszej szkoły a także Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli i Sekcji Antydyskryminacyjno – Antymobbingowej ZNP. Drugi jest wynikiem ponownej edycji warsztatów „Przystanek różnorodność” organizowanych przez Stowarzyszenie Inicjatyw Niemożliwych MOTYKA.

 

Do projektów przystąpiły także inne szkoły Torunia. Oba projekty miały na celu wychowywanie dla tolerancji a ich umiejscowienie w roku szkolnym wynikało z chęci zwrócenia uwagi na ustanowiony na dzień 16 listopada przez Zgromadzenie Ogólne ONZ rezolucją z 1995 roku, z inicjatywy UNESCO - Międzynarodowy Dzień Tolerancji.

W naszej szkole w realizację projektu włączyła się I klasa architektury krajobrazu. Uczennice i uczniowie, pod opieką nauczycielki bibliotekarki – pani Iwony Macioszek zrealizowali zajęcia metodą aktywizującą, oparte na ćwiczeniu „Albatros”. Miało ono na celu uświadomienie młodzieży, że kontakt z „innym / obcym” jest sprawą wymagającą od stron otwarcia, dobrej woli i czasu. Uczennice i uczniowie, wskazali pułapkę takich relacji, wynikającą z patrzenia na nieznaną rzeczywistość poprzez pryzmat dotychczasowej wiedzy czyli okulary kulturowe. Może to prowadzić do nieporozumień, napięć wynikających z wzajemnych faux pas a nawet agresji. Jednak kontakt z „innym / odmieńcem”, to nie  tylko chwile wyjątkowe w naszym życiu, np. wyjazdy zagraniczne, jak zauważyła młodzież, lecz nasza codzienna rzeczywistość, ponieważ każdy z nas jest „inny”. Dlatego, tak ważne jest uświadomienie sobie skomplikowania wzajemnych relacji aby z tą świadomością wykazać się przy wzajemnym poznawaniu: otwartością na odmienność, tolerancją, chęcią zrozumienia.

                Zajęcia były kontynuowane na warsztatach plastycznych prowadzonych przez plastyczkę Agnieszkę Szczutkowską, która przygotowała szablony z hasłami  i grafikami dotyczącymi tolerancji. Ikonografia ta, została przeniesiona przez uczennice i uczniów na torby płócienne. Dla zgromadzonych była to technika, z którą zetknęli się po raz pierwszy. Wymagała ona od nich, skupienia i precyzji. Efekty okazały się bardzo udane. Młodzież wykonała wybrane przez siebie  projekty a powstałe w ten sposób kolorowe torby, będą stanowiły przyjazne wspomnienie interesującego działania.